Få bistand til pasientskadeerstatning
- Har du blitt feilbehandlet på sykehus?
- Har du blitt påført en forsinkelse i behandlingen fordi legen stilte feil diagnose på deg?
- Har du blitt skadet under behandling på grunn av teknisk svikt ved utstyret som ble brukt under behandlingen?
Du kan ha rett til erstatning fra Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) i slike situasjoner. Skaden kan ha skjedd på sykehus eller annen institusjon under spesialisthelsetjenesten, eller i kommunal helse- og omsorgstjeneste. Du har også rett til erstatning dersom du er påført skaden under ambulansetransport, eller av helsepersonell andre steder enn i institusjon og sykehus. Man kan i utgangspunktet bare kreve erstatning fra NPE dersom skaden skjedde i Norge. Likevel dekkes skader fra et behandlingssted i utlandet når det offentlige har dekket behandlingen.
Eksempler på pasientskadeerstatning
Eksempler på pasientskader som dekkes
Pasientskader som dekkes, kan for eksempel ha skjedd under veiledning, undersøkelse, diagnostisering, operasjoner eller annen behandling, pleie, vaksinasjon, prøvetaking, analyse av prøver og ved røntgen. Videre dekkes skader som er skjedd ved donasjon av organer, blod eller vev.
Eksempler fra diverse medisinske områder:
- Fysikalsk behandling
- Fødsel og gynekologi
- Gastrokirurgi
- Gjenglemt utstyr
- Hjertesykdommer
- Indremedisin
- Kreftsykdommer
- Medisinering og vaksinasjon
- Nevrologi
- Ortopedi
- Plastikkirurgi
- Psykisk helsevern
- Tannbehandling
- Trykkskader
- Øre-nese-hals
- Øyesykdommer
Krav på pasientskadeerstatning
For å ha krav på pasientskadeerstatning, må det normalt ha skjedd en svikt ved den helsehjelpen du har fått. Loven bruker uttrykket «svikt ved ytelsen av helsehjelp», og svikt ved ytelse av helsehjelp dekker ganske mange ulike tilfeller.
Det kreves ikke at helsepersonell har utvist uaktsomhet eller skyld for å ha rett til erstatning. For at du skal ha rett til erstatning, må det likevel ha skjedd en eller annen form for feil. Dersom skaden skyldes selve sykdommen du ble behandlet for, og du ikke har blitt utsatt for feilbehandling, vil du ikke ha krav på erstatning.
Hvordan søke pasientskadeerstatning?
Dette er viktig å huske når du skal søke pasientskadeerstatning.
- Søk så raskt som mulig, pasientskaden skal ikke være for gammel.
- Pasientskaden må skyldes svikt i behandlingen.
- Pasientskaden må ha ført til et økonomisk tap.
- Pasientskaden må ha ført til et økonomisk tap. Minimumsgrensen er på minst 10 000 kroner.
- Pasientskaden har ført til 15% varig medisinsk invaliditet.
Andre ting du må også huske på
- Bruk pasientskadeerstatning skjemaet på npe.no for å gjøre dette.
- Pass på å angi at du klager på alle behandlingssteder som kan ha ansvar for deler av årsaken til feilbehandlingen.
- Ta kontakt med advokat når du har fått brev fra NPE med forslag til sakkyndig mandat.
- Ta kontakt med advokat hvis du får brev om at NPE ikke finner grunnlag for å tilkjenne erstatning.
- Ta kontakt med advokat hvis du får brev om at pasientskaden er godkjent og du har krav på erstatning. Da skal NPE dekke dine advokatutgifter videre.
Krav på erstatning ved økonomisk tap
Du kan kreve erstatning for økonomisk tap. Det økonomiske tapet må være på minst kr 10 000. Eksempler på økonomisk tap er redusert inntekt og utgifter du har hatt på grunn av skaden. Du kan bare kreve erstatning for økonomisk tap som du ikke kan få erstattet på andre måter, for eksempel fra NAV.
Du kan også kreve erstatning for ikke-økonomisk tap. Dette kalles ménerstatning og er ment å kompensere for redusert livskvalitet etter skaden. For å få ménerstatning kreves det at skaden er varig og betydelig.
Behandling av pasientskade ved NPE, og dekning av advokatutgifter
NPE behandler erstatningssaker i to steg. Først tas det stilling til om vilkårene for å kreve erstatning er oppfylt. NPE dekker som regel ikke advokatutgifter i denne fasen. Deretter beregner NPE størrelsen på erstatningen. I denne fasen dekkes som regel advokatutgiftene. Vedtak truffet av NPE kan påklages til Pasientskadenemnda. Vedtak fra Pasientskadenemnda kan bringes inn for domstolene.
Vi bistår deg i en sak om pasientskadeerstatning
Når kan Advisio bistå?
Vi kan bistå på alle sakens stadier etter pasientskaden. Noen klienter tar kontakt med oss rett etter skaden, mens andre tar kontakt etter at de selv har meldt skaden til NPE. Vi anbefaler å ta kontakt med oss så snart som mulig dersom du får beskjed om at det skal oppnevnes en medisinsk sakkyndig i saken. Mandatet til den sakkyndige er viktig i pasientskadesaker, og her vil du trenge bistand fra advokat. Dersom det ikke oppnevnes slik medisinsk sakkyndig, bør du ta kontakt før NPE skal beregne erstatningen.
Npe klage
Advisio kan også bistå dersom du vurderer å klage på vedtaket fra NPE. Det er viktig å huske på at klagefristen er kort, bare tre uker. Det er derfor viktig å ta kontakt med oss så snart som mulig etter at du har mottatt vedtaket, dersom du vurderer å klage på dette. Ta også gjerne kontakt med NPE direkte for å si fra om at du vil klage, spesielt hvis du er sent ute med å kontakte advokat. Vi kan da følge opp raskt etterpå.
Vi vet hva som kreves for å få den erstatningen du skal ha.
Gratis å ta kontakt
Det er helt gratis å ta kontakt med oss for å diskutere saken din. Derfor anbefaler vi at du gjør dette så snart du har mulighet.