Oppkjøp, fisjon og fusjon har arbeidsrettslige følger

Ved salg eller annen overdragelse av et selskap eller en virksomhet, vil de ansatte i utgangspunktet følge med over til den nye virksomheten. Men arbeidstaker har også en rekke andre rettigheter i forbindelse med virksomhetsoverdragelser.
En fusjon, fisjon eller et aksjesalg vil altså kunne reise arbeidsrettslige spørsmål som det er grunn til å få advokater til å se nærmere på. Vi kan raskt identifisere utfordringene og mulighetene.
Reglene i arbeidsmiljøloven gir både rettigheter til ansatte og muligheter for arbeidsgiver.
Blant rettighetene til de ansatte er retten til å beholde sine lønns- og arbeidsvilkår. Dette kan være utfordrende hvis ansatte med samme arbeidsoppgaver i to ulike bedrifter ikke har de samme vilkårene. Derfor er det viktig å planlegge prosessen godt, og vi anbefaler å søke kyndig advokatbistand i disse tilfellene.
Arbeidsgiver skal både informere ansatte og drøfte overdragelsen med eventuelle tillitsvalgte. God planlegging med juridisk riktig tilnærming gjør det også lettere å lykkes i denne dialogen. Det er også viktig å være klar over ansattes stillingsvern ved virksomhetsoverdragelser.
Bedriften har samtidig mulighet til å unngå å bli bundet av tariffavtaler som det tidligere selskapet var bundet av, og til å unngå å måtte videreføre pensjonsordninger som den nye arbeidsgiveren av ulike årsaker ønsker å avvikle.
Reglene om dette forutsetter at bedriften velger en framgangsmåte som er i samsvar med arbeidsmiljøloven, og her gjelder det også frister. Derfor er det viktig å søke profesjonelle råd tidlig, slik at man i planleggingen forebygger problemer.
Hos Advisio vil du møte erfarne advokater som kan veilede din bedrift fram til en vellykket og solid utgang på overdragelsen av virksomheten.