Vi vet hvordan NAV tenker. Derfor har vi løsningene.
Sykefravær er en vanlig sårbarhet for bedrifter, uavhengig av størrelse. Med vår kjennskap til NAVs regelverk og tenkemåte, blir det lettere å oppnå hensiktsmessige løsninger både for bedriften og den ansatte.

- Hvordan reduserer du utgifter ved sykefravær?
- Hva er den beste måten å samhandle med NAV på ved langtidsfravær?
- Hvis du sier opp en ansatt, hva betyr rettigheter i NAV for sluttpakken?
Som arbeidsgiver er du selvsagt opptatt av å ta vare på dine ansatte. Det følger vanligvis betydelige kostnader med at en ansatt er sykmeldt lenge eller ofte. Hyppige nyansettelser og vikarer koster mye. Derfor er det viktig at arbeidsgiver både har evne til å ivareta sine egne krav mot NAV og begrense sine kostnader. Våre advokater kan bidra til at du får kontroll på dette området og en bedre flyt i kontakten med NAV, som gjør det lettere å planlegge.
- Vi kjenner NAVs tenkemåte og fokus
- Folketrygdloven med forskrifter og rundskriv er vårt spesialfelt
- Det juridiske og det praktiske går ofte hånd i hånd
Vi kan håndtere alle sider av kontakten med NAV for deg, eller vi kan gi råd om hvordan man best legger opp en strategi for bedriften i forholdet til NAV. Ofte etterspør NAV informasjon fra arbeidsgiver underveis i en sykmelding eller ved annet fravær som gir den ansatte ytelser fra folketrygden. Det er viktig at arbeidsgiver er bevisst på hva NAV har behov for å vite, hvorfor informasjonen etterspørres og hva den brukes til. Det er også viktig å sende riktige signaler i dialogmøter og annen direkte kontakt med NAV, slik at du øker sannsynligheten for det utfallet du ønsker. Vi har spisskompetansen som trengs for å gi deg helt presise og riktige råd i disse sammenhengene.
Refusjon av sykepenger og andre trygdeytelser
Noen ganger oppstår det problemer med utbetalt lønn, som kanskje allerede er refundert fra NAV.
Det kan skje hvis NAV i ettertid finner forhold som etaten mener er feil ved beregningen eller andre sider av grunnlaget for refusjonen. Men det er like vanlig at slike problemer oppstår før NAV har refundert lønnen. Du som arbeidsgiver har kanskje betalt lønn utover arbeidsgiverperioden, og du har da forutsatt at dette er et forskudd sykepenger, pleiepenger eller foreldrepenger som NAV skal refundere. Hvis NAV senere finner at vilkårene for at den ansatte skal ha ytelsen ikke er til stede, eller beregningsgrunnlaget settes lavere enn den lønnen du som arbeidsgiver har utbetalt, vil du få utfordringer både i forholdet til NAV og den ansatte.
Bistand til arbeidsgivere i kontakt med NAV
Ettersom vi er eksperter på trygderett og svært godt kjent med hvordan NAV tenker, vil det raskt kunne lønne seg å bruke oss. Du kan spare mye administrasjon og tid, få et bedre grunnlag for å planlegge personalutgifter og bedre likviditet. Du kan også få bedre forutsigbarhet for personalet ditt og bedriften som helhet, og du kan få bistand til å løse problemer hvis NAV nekter å refundere trygdeytelser som ble utbetalt som lønn til den ansatte.